torsdag 7 juni 2012

Just idag är jag stark!

... går ju låten som spelas inför Midnattsloppet. Den är bra sådär i slutet av tunga pass. Tycker den passar dagar när man ska ut och testa sin hälsena. Eller hälsäck som jag kommit fram till har varit inflamerad. Det gäller att ge sig ut med rätt inställning. Eller rätt isättning...

Sitter med en intressant artikel i senaste RW om "Framfot vs häl" framför mig. Intressant både för naturliga hällöpare och framfotslöpare. Slutsatsen utifrån forskningen just nu är att fokusera både på den kraft som kroppen tar upp i själva isättningen av foten i marken men även den större kraft som foten utsättsför under själva mellersta fasen av steget, när man trycker ifrån. Man kan inte bara fokusera på det ena (tex framfotslöpning) utan båda komponenterna måste vara med när man lägger upp sin träning, skoval, löptekniksutveckling. För att undvika skador och bli ännu bättre löpare. Intressant eller hur!

Vila, alternativ träning och anti inflamatorisk gel har varit medicinen mot hälsäckens problem. Är nu smärtfri så idag blir det några test km. Blir det positivt så ökar jag försiktigt med löpningen igen.

5 kommentarer:

  1. Jag ska läsa den artikeln i kväll. Undra vad dom säger om såna som mig, dvs mittfotslöpare. Jag tror att jag sätter i nästan hela foten samtidigt, ganska rakt under kroppen.

    Tycker också att du är duktig som käpar på i motvinden.

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att allt går bra med testlöpningen nu!

    Den där artikeln låter ju helt klart intressant, får se om jag hinner läsa ikväll. Jag springer nog helst på framfoten, men har tränat mycket hälisättning/mellanfot också inför maran så att jag skulle kunna variera steget och belasta olika muskelgrupper. Vet inte vad expertisen säger om att variera löpsteget på det sättet.... :-)

    SvaraRadera
  3. Lennart: Först, tack för support. Motvind var det runt sjön på cykeln :-). Mellanfot borde ju vara det bästa av två världar tycker jag. Siktar själv på att ligga där.

    Andreas: Läst mkt om din hälsena. Testet höll dock inte så jag väntar ngr dagar till. Det gick ju vägen för dig till slut. Intressant upplägg med variation. Det tror jag på, men jag är ju ingen expert tyvärr..

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst artikeln men är övertygad om att många fokuserar alldeles för mycket på fotens landning, och tänker på det medvetet, då spänner man sig i fotleden istället för att slappna av och en spänd fotled ger en spänd vad och en spänning i den stötdämpning som är kroppens egen fjäder såvida man inte sätter i hälen tungt.

    En mera mittfota landning kommer helt naturligt så fort man ökar stegfrekvensen vilket de flesta motionslöpare tjänar på istället för att fokusera på fotens landning!

    SvaraRadera
  5. Det här med fotisättning är intressant verkar det som. Jo, ett kortare steg leder ju till högre frekvens vilket leder till att det går fortare. Kräver lite mer vadmuskler och vana i hälsenorna bara.

    SvaraRadera