tisdag 20 mars 2012

Då var strecket passerat

Låg aktivitet här och även i löparspåret den senaste tiden. Har firat min 40 års dag med resa till New York och en del andra kringaktiviteter. Fick dock till en löparupplevelse, i alla fall om man bor i Vallentuna och inte i NY, nämligen en morgonjogg i Central Park. Förutom den fantastiska upplevelsen för en löpare så noterar jag att jag stod mig rätt bra där i konkurrensen. Sprang nog om 30 och bara omsprungen av 3. Detta i 5:11 tempo. Kanske var kvalitén lite lägre än vanligt eftersom det sedan visade sig vara NY Half Marathon i söndags. De vassare löparna laddade helt enkelt inför loppet istället för att morgonjogga.

Well i övrigt är jag kvar i plantar träsket med ont i fot och öm hälsena. Vet inte om jag vant mig men relaterat till i julas så känns det lite bättre nu, även om jag nu gått i fem dagar under min stadssemester. Läste ett inlägg om en annan person med plantar och hälsena där Malin Ewerlöv ger rådet helvila och alternativ träning för att få bort skadan. Har fortfarande inte fått rådet att helvila ifrån min naprapat utan vi har jobbat med omläggning av mitt träningsupplägg istället. Det finns ju ingen direkt rehab för den här skadan.

Men mina nya skor fungerar bra. Verkar vara ett helt rätt steg att gå mot neutrala skor. Har aldrig känt mig smidigare i höfter och vader som nu efter att jag börjat med regelbunden yoga. Min ständigt onda höft är historia. Löpsteget har aldrig varit bättre och mer effektivt. Styrkan är på väg upp med regelbundenhet på gym..Så kan jag fortsätta och beskriva alla förbättringar. Kort och gott kan jag säga att jag aldrig varit så här "grundfräsch". Allt annat har blivit mkt bättre förutom plantaren under foten och hälsenan.

Men jag kör vidare. Våren är här. Njuter av de rundor som jag vågar köra. Snart kortbyxor.

4 kommentarer:

  1. Grattis!
    Du är snart under 40 igen. På milen alltså...

    Morgonjogg i Central parj har jag faktiskt aldrig gjort. Jag har bara sprungit i mål där, och det är inte så illa det heller :-).

    Inga tankar på att åka dit och springa maran?

    SvaraRadera
  2. Grattis Mathias!

    Det var väl startstrecket du passerade, det är nu livet börjar va? :-)

    Jag tycker precis som du att en morgontur i Central Park är en minnesvärd upplevelse!

    Jag har i all tysthet följt dig här på bloggen sedan oktober. Skönt att det känns som om det blir bättre med foten. Hoppas också att det fortsätter så!

    SvaraRadera
  3. tack Andreas. Välkommen till bloggen då, nu när jag vet om det...
    Japp det är nu det börjar. Det är nu man har möjligheterna, eller hur! Har du själv sprungit i central park? Jättebra träningsanläggning. Mkt sparring.

    lennart: Din kommentar kommer jag att sprida. Hur man kommer under 40 igen när man har passerat 40. Jo, visionen är att komma närmare 40 igen. Får se hur långt jag kommer med den här tekniken och upplägget. Ska bara bli bra först. Tack!

    SvaraRadera
  4. jo jag kanske kommer tillbaka till NY. Varför inte till half marathon loppetp

    SvaraRadera