söndag 10 mars 2013

Då börjar träningen mot VARVET!

Då börjar jag igen. Både med blogg och löpträning med lite struktur och plan. Kroppen svarar bra på upplägget med träningen och vilan jag kör så här veckorna efter influensan. Den här veckans sista pass, 10 km idag, visade på att vila i 2 dagar efter torsdagens backpass (10min) var rätt upplägg. Igår var det en mycket trött Mathias. Mycket smart att hoppa över träningen igår. Hade inte gått. Idag däremot, var kroppen med och jag är igång igen. Fortsätter dock att skynda långsamt.

Under dagens runda funderade jag på hur jag ska lyckas med att få igång volym i kroppen igen samtidigt som jag vilar mycket. Jo, det är mitt problem. Jag behöver mycket vila och är för ivrig på resultat. En annan utmaning är att huvudet nu tänker på tider jag tränade på i slutet av sommaren, innan höstuppehåll och influensan nu i februari. Dock visade passet idag att det finns en grund att stå på. Bara fortsätta med variation (alternativa pass), mkt vila om kroppen inte är sugen på ett nytt pass (det ska vara roligt att träna) och satsa på kvalitet i varje löppass. När jag väl springer ska det vara kvalitet. Istället för lätta distanspass kör jag vila, cykel, simning istället.

Har ställt om siktet också. Börjar hämta inspiration ifrån träningsprogram för löpare med sämre tider än vad jag presterat. Sitter nu med ett 1.50 program framför mig (mitt pers 1.40).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar